Nevelési módszerek és alkalmazásuk
Nevelési módszerek
Bevezető:
Ahhoz, hogy a nevelő megfelelő színvonalon és
hatékonysággal legyen képes újra és újra megoldani a különféle nevelési
szituációkat – a körülmények számbavétele mellett – elsősorban önmagát (szociális technikáit), módszereit (közvetlen és
közvetett módszereit) kell jól ismernie és állandóan fejlesztenie, azaz
megfelelő módszertani kulturáltsággal rendelkeznie.
A módszertani kulturáltság alakítható, fejleszthető képességük, amely:
- a közvetlen és közvetett
módszerek és eszközök ismeretét,
- önismeretünk és szociális
technikáink folyamatos fejlesztését,
- a helyzetek felismerését és
elemzését jelenti.
A nevelési módszerek kiválasztásának szempontjai:
·
nevelési cél
·
nevelési feladat
·
a tanulók életkora, értelmi fejlettsége, képessége
·
a tanár személyisége, pedagógiai kulturáltsága,
felkészültsége, vezetési stílusa
·
a tanulók, a közösség életkora, sajátossága
·
a pedagógiai szituáció és annak tartalma
A nevelési módszerek általános jellemzői:
·
A nevelés céljainak és feladatainak megvalósulását
szolgálják
·
a gyermekek/tanulók aktivitásának, önállóságának
kibontakozására irányulnak
·
rugalmasak
·
soha nem egyetlen megoldásra, hanem az eljárások
komplex rendszerére gondolunk – mindig rendszerként, együttesen kell kifejteni
hatásukat
·
segítsék a közösségi nevelés eredményességét
„Ha egy körmét rágó gyermekre
rászólunk, valószínű ijedten kiveszi szájából a kezét. Ugyanakkor egyáltalán
nem biztos, hogy néhány másodperc múlva nem folytatja a körömrágást. Eljárásunk
azért volt eredménytelen, mivel egyetlen eszközt vetettünk be (rászólás),
ahelyett, hogy az eszközök rendszerével (magyarázat, tudatosítás, más
tevékenység biztosítása, ellenőrzés, biztatás) segítenénk a rossz szokás
megszűnését.”
A nevelési módszerek osztályozása/csoportosítása
Nevelési módszerek csoportosítása a nevelési folyamatban betöltött szerepük alapján
A
meggyőzés, felvilágosítás, tudatosítás módszerei
|
A
tevékenység megszervezésének módszerei
|
A
magatartásra ható módszerek
|
||
ösztönzés
módszerei
|
kényszerítő
módszerek
|
gátlást
kiváltó módszerek
|
||
nézetek
kialakítására (a pozitív magatartásforma elismerés értékként) értelmi,
érzelmi mozzanata is van – akaraterő, cselekvés befolyásolása
|
értékes viselkedésmódok kialakítására
aktivizál (jártasságok, készségek, szokások, kialakítása)
|
elismerés, megerősítés iránti vágy
kielégítése (különösen a gátlásos, bátortalan emberek tevékenységét segíti)
|
alkalmazása:
.
gyenge a gyermek akaratereje,
.
fejletlen a csoporttudat,
.
következményekkel szemben rendszeres az ellenállás,
.
dacot, ellenállást, behódolást válthat ki
|
a negatív viselkedés kialakulásának
megakadályozása
|
példa, példakép, eszménykép állítása
|
gyakorlás, gyakoroltatás
|
sikerélmény biztosítása
|
felszólítás
|
felügyelet
|
magyarázat
|
követelés
|
elismerés
|
parancs
|
ellenőrzés
|
megbeszélés
|
segítségnyújtás
|
dicséret
|
büntetés
|
intés
|
vita
|
tanácsadás
|
jutalmazás
|
fenyegetés
|
|
előadás
|
verseny
|
ígéret
|
tilalom
|
|
elbeszélés
|
ellenőrzés
|
helyeslés
|
átterelés
|
|
tájékoztatás
|
értékelés
|
bíztatás
|
elmarasztalás
|
|
felvilágosítás
|
osztályozás
|
|||
bírálat, önbírálat
|
bátorítás
|
|||
A)
Direkt
(közvetlen) nevelési módszer: forrás
a nevelő
B)
Indirekt
(közvetett) nevelési módszer: forrás
a gyerekek/tanulók közösségi tevékenységrendszere
A
nevelés eszközrendszerébe tehát beletartozik mindaz a közvetlen vagy közvetett hatás, amit tudatosan alkalmazunk
nevelési céljaink elérésére.
A gyermek a családban, az óvodában, az
iskolában a pedagógiai hatások rendszerében él. Hatnak rá a környezetéhez
fűződő élményei, érzelmi viszonyulásai, az
ott elfoglalt helyzete, végzett tevékenysége, környezetének légköre, érték- és
szokásrendje, céljai és hagyományai. Ezek a hatások közvetetten befolyásolják.
A nevelési módszerek és szociális technikák:
·
a személyközi kapcsolatrendszer azon eleme,
melyek nonverbális úton továbbítják
illetve fogadják az információkat
… Ebből részletesen: A jutalmazás
és büntetés
A jutalmazás
és büntetés problémaköre elválaszthatatlan
az érték fogalmától. Amikor jutalmazunk, illetve büntetünk, akkor rendszerint
az adott szűkebb – tágabb (család, iskola, pedagógus) értelemben vett
társadalom értékrendjéhez viszonyítunk.
A társadalmi normák,
értékek elérése érdekében alkalmazzuk a jutalmazás és büntetés módszerét.
(A nevelési módszer – a nevelési célok elérése és érdekében alkalmazott
eljárások.)
A jutalmazás
/ büntetés célja a büntető,
jutalmazó/büntető személy által közvetített értékek megerősítése, az általa
elvetettek gyengítése. Ez a szemléletmód nagy mértékben alapszik az operáns
kondicionálás-elméletén, ahol az elsődleges és másodlagos megerősítések
segítségével történik meg a tanulás.
A jutalmazás és büntetés funkciója a preferált (előnyben
részesített, kívánatos) gyakorlása, a nemkívánatos tevékenység- és
magatartásformák demotiválása, azaz
magatartás- és tevékenységszabályozó funkciót töltenek be. (Bábosik)
A
nevelési folyamatban betöltött szerepük szerinti csoportosításában a
magatartásra ható módszerek (ösztönző/kényszerű módszerek) közé tartoznak.
Bábosik István
nevelési modelljében, a szokásformálás közvetlen
módszerei közé sorolta az ösztönzés módszereként az elismerés, elmarasztalás,
jutalmazás és büntetés módszerét.
A jutalmazás
Nevelői
munkánkban gyakran merülnek fel a kérdések:
·
Mikor, miért és hogyan jutalmazzak / büntessek?
Milyen hatást fog gyakorolni a jutalmazás, büntetés a gyermekre? Milyen előnyei
és hátrányai vannak?
·
Hogyan fegyelmezzek?
·
Miként ellenőrizzem és milyen szempontok alapján
értékeljem a gyermekek/ tanulók teljesítményét, magatartását?
A hatékony, megfelelő
jutalmazás:
Ø
mértékadó
Ø
ösztönző (A gyermek / tanuló annyi jutalmat kap,
amennyi a feladat megoldására ösztönzi, akkor a feladatmegoldást jobban fogja
élvezni. [Aronson])
Ø
szükségletkielégítő
Ø
kritériumok alapján történik (A kritériumokat
ismertessük a gyermekekkel és ennek alapján dicsérjük, jutalmazzuk, azaz tudatosak
legyünk.)
Ø
személyre szabott, differenciált
Ø
konzekvensek, következetesek legyünk
Ø
a kötelességek puszta elvégzését külön ne
jutalmazzuk
Ø
a gyermekeket /tanulókat is be lehet vonni az
értékelésbe, jutalmazásba (pl.: Kinek lett szép a munkája?)
Ø
az adekvát (megfelelő) jutalmazás pozitívan hat a teljesítményre és az
önértékelésre:
o
további tanulásra, teljesítményre ösztönözhet,
o
az énkép is kedvezően alakulhat,
o
a nevelési folyamatban a jutalmazó- (és büntető)
eljárások élményi hatása összegződik a személyiségben, tehát sorozatosan adott
jutalmazást a gyermek nagy sikerélményként éli meg
A jutalmazás formái
Nagyon fontos, hogy mind a verbális, mind pedig a külső jutalmazás
együtt járjon a nonverbális jutalmazási formával, ugyanakkor a nonverbális
jutalmazás önmagában is igen kedvező hatást tud gyakorolni a gyermek
motivációjára.
Azonban ügyelni kell arra, hogy kongruens, azaz hiteles legyen a jutalmazás különböző formái,
különben a gyermek kognitív disszonanciát fog átélni.
Az iskolában alkalmazott jutalmazási formák fajtáit
a pedagógiai program, valamint a házirend tartalmazza. (Pl.: szóbeli dicséret,
írásbeli dicséret, könyvjutalom, kitüntetés [Raoul Wallenberg-díj])
A nem megfelelő jutalmazás:
-
a jutalom nem számít értéknek a jutalmazott
számára
-
a jutalom időben túl távoli, (elérhetetlennek
tűnik)
-
az elfogadható viselkedés jutalom nélkül marad
-
a jutalom elérése túl nehéz (megvalósíthatatlannak
tűnik)
-
a külső jutalmakkal ugyan lehet növelni a
teljesítményt, de károsan hatnak a belső, intrinsic motivációra
-
nem vesszük figyelembe az egyéni sajátosságokat à így általánossá,
sablonossá válhat
-
túljutalmazás esetén à a jutalmak devalválódásához
vezet, csökken a belső motiváció, mivel a gyermek nem a tudás belső
érdeklődésből tanul, hanem a külső jutalomért (, mert a túlzott külső
jutalmazásra való támaszkodás gátolhatja a feladatmegoldásból származó
örömszerzés.
A
büntetés
A hatékony, megfelelő büntetés:
Ø
céllal
tesszük, hogy a nem kívánatos cselekedeteket kövesse megakadályozzuk és korlátozzuk
Ø
csak a szükséges mértékben alkalmazzuk
Ø
legyen arányban az elkövetett tettel
Ø
jól időzített (Közvetlenül a nem kívánt cselekedetet
kövesse a büntetést. Az elhalasztott büntetés csak bizonyos életkortól
alkalmazható [megértés]). [1]
Ø
személyre szabott, differenciált
Ø
magyarázattal együtt alkalmazzuk
Ø
a büntetést adó személy a gyermek elfogadja,
szereti
Ø
konzekvensek, következetesek legyünk (Az egyszer
már büntetett viselkedést a továbbiakban is büntetni kell.)
Ø
a jutalmazás hatékonyabb eszköz, mint a büntetés
Ø
tilos a gyermeket fizikailag bántani, lelkileg
terrorizálni, megszégyeníteni!
Ø
nem lehet bosszú vagy megtorlás, ne haragból
vagy sértődöttségből fakadjon!
Ø
dacot, ellenállást válthat ki
A nem megfelelő büntetés:
-
túl súlyos büntetés à mert a büntetőtől fog félni
és nem a tett újbóli elkövetésétől
-
túl gyakori büntetés à ----||----
-
fizikai bántalmazás tilos! (pl.: a büntetés
erőszak, agresszió, verés, étel-, italmegvonás, …)
-
lelki bántalmazás tilos! (pl.: megszégyenítés,
megalázás, kigúnyolás, stb…)
-
a közvetlenül alkalmazott büntetés à inkább megerősíti a
gátolni kívánt büntetést
-
kollektív büntetés (közösséget, csoportot büntető)àcsak az adott személy
feleljen
-
ha a gyerek cselekedete helyett magát a gyereket
minősítjük.
-
à
súlyos károkat okozhat:
o
a gyermek nem belsőmotivációból kerüli a nem
kívánatos cselekedetet, hanem a büntetéstől való félelem miatt
o
kudarcélmény kialakulásához vezethet,
o
önbizalma, önértékelése nagymértékben csökkenhet,
o
erősödhetnek az agresszív viselkedési formák,
o
pszichoszomatikus tüneteket mutathat (állandósuló
fej-, hasfájás, tikkelés, körömrágás, stb…)
Az
iskolában alkalmazott jutalmazott formák fajtáit a pedagógiai program,
valamint a házirend tartalmazza (pl.: szóbeli intés, figyelmeztetés, írásbeli
figyelmeztetés, intő; igazgató elé idézés, fegyelmi tárgyalás)
[1] Mikor történjen a büntetés? Közvetlenül
a nem kívánt cselekedetet kövesse a büntetés, hiszen az elhalasztott büntetés
esetén jóval kisebb az esély, hogy a büntetés hatékony lesz, mert – főképpen
magyarázat nélkül – nem derül ki, hogy mi miatt büntették meg a gyermeket.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése