Oktatási módszerek
Oktatási módszerek
Amiről beszélni fogok:
o
Az
oktatási módszerekről általánosságban, didaktikában való elhelyezkedéséről
o
Meghatározó
tényezőiről
o
A
fajtáiról, csoportosisásáról, ezeknek részleteiről, alkalmazásáról,
kiválasztásukról, előnyeiről és hátrányairól
A didaktika
Az oktatás
általános elmélete, a tanulásra, tanításra vonatkozó törvényszerűségeket írja
le és tárja fel
Magában
foglalja: Az oktatás
céljának, tartalmának, folyamatának, módszereinek, szervezeti formáinak,
kereteinek, eszközeinek tudományos kifejtését.
Az oktatás módszerei
Az oktatási
folyamat didaktikai feladatainak megoldására alkalmazott eljárások.
Meghatározó tényezői
A
tanulók jellemzői alapján függ: A tanuló csoport jellemzőitől, fejlettségi szintjüktől, az
életkoruktól, speciális sajátosságaiktól és egyéb jellemzőiktől.
A
tevékenységi tényezők alapján függ: Magától a céltól, az adott oktatási tartalomtól (tananyag
jellegétől), az oktatási folyamat meghatározott fázisának didaktikai
feladataitól és a módszerek előnyeitől és hátrányaitól.
Csoportosítása
A tanári
módszerek szerint 4 féle létezik: az előadás, a magyarázat, a bemutatás és a szemléltetés
módszere.
A
tanár-tanuló közös munkája, tevékenysége szerint 2-ö: a megbeszélés és a vita.
A tanuló
egyéni munkája szerint pedig több is létezik: a tanagyag önálló feldolgozása, a
házidolgozatok, tanulókártyák, feladatok, kiselőadások, kutatómunkák,
gyakorlati tevékenységek és még a programozott oktatás és az oktató csomag
tartoznak ide.
Tanári módszerek
A tanár szóbeli közlésének
Előnyei
|
Hátrányai
|
o Teljes és pontos információkat ad
o Időtakarékos
o Nincs eszközigénye
o Rendszerezett ismereteket nyújt
o Jól tervezhető
|
o A tanulók kevésbé aktívak
o Rövid ideig tartja fent az érdeklődést
o Nem tudja az egyéni különbségeket figyelembe venni
o Inkább nagyobb életkorban alkalmazható
|
Tanár
Az előadás módszere
Olyan
monológikus, szóbeli közlési módszer, ami egy-egy téma logikus, részletes
(viszonylag hosszú ideig tartó) kifejtésére szolgál. Ez inkább csak magasabb
életkorban alkalmazható. Gyakran alkalmaznak közben magyarázatot, példaadást és
szemléltetést. Minimum 15-20 percig, maximum 1,5-2 óráig tarthat.
A magyarázat módszere
Olyan
szóbeli, monológikus módszer, amellyel fogalmak, szabályok, törvényszerű
összefüggések megértését segítjük elő. Ez bármelyik életkornak megfelelő.
Az előadás és a magyarázat közös
jellemzői
Mindkettő
meghatározott, célirányos, szóbeli, példát alkalmaznak hozzá, logikusan világos
a felépítése, változatos és színes, kevés lehetőség van a tanulók
aktivizálására, mindkettőben vannak részösszefoglalások és szükséges hozzájuk a
megfelelő hang, a gesztusok és a kommunikációs eszközök.
Szemléltetés, bemutatás
Más
módszerekkel együtt gyakran alkalmazzák őket. Lehet közvetlen (pl.: ásványok)
és közvetett (pl.: projektor)
A jó szemléltetés
Motiváló
hatású, érdeklődést felkeltő, életkori sajátosságoknak megfelelő, lényegre
irányuló, jól látható és követhető. Gyakran használnak hozzá eszközöket. És
általában irányított megfigyelés.
Tanár-tanuló
Vita módszere:
Dialógikus,
szóbeli közlési módszer. Célja az érvelés és a kommunikációs készségek
fejlesztése. Mivel nagyfokú önállóságot igényel ezért csak nagyobb életkorban
ajánlott módszer. Fontos az elején a szabályok tisztázása és az előkészület.
Közben pedig fontos a helyes magatartás.
Megbeszélés módszere
Olyan
dialógikus, szóbeli közlési módszer, amelynek során a tanuló a pedagógus
kérdéseire válaszolva dolgozzák fel a tananyagot. Ez a leggyakoribb didaktikai
módszer. Előnye, hogy azonnal visszajelzést ad, aktivizálja a tanulókat,,
rávezeti őket a tananyagra, ezáltal megismerheti a tanulók véleményét,
fejleszti a kreativitást és segít figyelembe venni az egyéni különbségeket.
Eredményes alkalmazásának feltételei, hogy a téma érdekes és élményszerű
legyen, hogy figyelembe vegye a tanulók előzetes ismereteit, jól tervezhető,
nyugodt légkörű, eredményes legyen, a hibák tapintatosanan javítva legyenek,
mindenki részt vehessen és a konstruktív elemek legyenek benne kiemelve. Három
lényeges alkotóeleme van, a strukturálás, maga a kérdezés és a visszajelzés.
Visszajelzést minden esetben adni kell különböző módon. Ha helyes a válasz
akkor a visszajelzés a dicséret, amely verbális és nonverbális módon történik.
Ha a válasz csak részben helyes akkor a jó részt meg kell dicsérni, a hibákat
pedig javítani, persze itt a rávezetés a jobb módszer. A helytelen válaszokat
javítani kell.
A hatékony megbeszélés:
A hatékony
megbeszélés célirányos, jól irányított, rendszerezett és motiváló, fontos benne
a differenciálás lehetősége.
Kérdések csoportosítása
Háromféle
csoportosítása létezik a kérdéseknek. Az első a kérdések célja és funkciója
szerint csoportosítás: ennél megkülönböztetünk érdeklődést felkeltő,
ellenőrző, információszerző, véleményfeltáró kérdéseket.
A második
csoportosítása a válasz jellege szerinti csoportosítás: ennél
megkülönböztetünk konvergens (egyetlen vagy néhány jó válasz van rá) és
divergens (több jó válasz van) kérdéseket. A harmadik csoportosítás az elvárt
gondolkodás szintje szerinti csoportosítás: ennél megkülönböztetünk ismeret,
megértés, elemzés, szintézis, alkalmazás és értékelés szintű kérdéseket.
A hatékony kérdezés
Jó
kérdés jellemzői: A
jó kérdés pontos, egyértelmű, világos és célirányos. Nem feltétlen eldöntendő,
hanem inkább gondolkodtató kérdés. Nem szabad, hogy kettős és általános kérdés
legyen. Mindenkinek szólnia kell a kérdésnek, időt kell hagyni rá. És a
válaszokat differenciáltan kell kezelni.
Helytelen
kérdezés: Nem jó a
kérdés, hogyha sugalmazó, ha újra fogalmazzuk, ha ismételgetjük, vagy ha
megválaszoljuk.
Bloom taxonómiája
·
Tudás: tények, információk, definíciók,
ismeretek megfigyelésének felidézése. Pl.: Ki írta a mesét?
·
Megértés: lényegkiemelés, összehasonlítás,
valaminek az elbeszélése/leírása Pl.:
írd le, hogy mit látsz a képen!
·
Alkalmazás: eljárások, szabályok alkalmazása
feladatok, problémák megoldásában (egyetlen helyes válasz) Pl.: Hogyan
számoznád be?
·
Elemzés: okok feltárása, következtetések
levonása, általánosítás, bizonyítás Pl.: Miért fogalmazott így az író?
·
Szintézis: problémamegoldás (eredeti
gondolkodásra ösztönzés), egy mese történet kitalálása Pl.: Mi történne, ha nem
pottyannának a vízbe?
·
Értékelés: saját vélemény, megítélés Pl.: Azt
gondolod okosan cselekedtek a kiskecskék?
Tanuló
Fontos, hogy azonos vagy hasonló
nehézségű feladattal dolgoznak. Ilyenek például a házi dolgozatok, házi
feladatok és a tanulói kártyák
Az egyénre szabott munka lehet
részben és teljesen egyénre szabott is.
Előnyei: aktivizálásra ösztönöz. Hatékonyabb a
tanulás. Személyiségfejlesztő hatású. További tanulásra ösztönöz a sikerélmény,
amit ez által szerez a tanuló. Helyre rakja az önértékelést.
Hátrányai: Pontatlan lehet az ismeretszerzés.
Nehéz megtervezni. Az eszközök hiánya gondot okozhat.
Egyéb oktatási módszerek
Munkáltató módszer
Tárgyakkal, eszközökkel manipulatív
tevékenységet végez.
Projekt módszer
Témakörök feldolgozására komplex
feladatokkal, gyakorlati tevékenységgel.
Kooperatív okt. módszerek
A lényege az együttműködés. A 4 fős
csoport az ideális. Fontos benne az egyéni felelősség vállalás, a csoportos
tanulás egyénileg is. Számos változata van.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése